javascript hit counter

Tenhi........The Legend Of Sad Natural

النتائج 1 إلى 1 من 1
    الصورة الرمزية El Designer
    الحالة : غير متواجد
    Array
    Array

22 Tenhi........The Legend Of Sad Natural

اضغط هنا وساهم معنا في نشر الموضوع على الفيس بوك

بسم الله الرحمن الرحيم

انهارده انا هكلم عن باند انا بعتبره من احلي واقوي الباندات اللي ممكن تسمعها في حياتك انهارده معادنا مع اسطوره الطبيعه الحزينه

GENER's: Acoustic Dark doom Melancholic Folklore

في البدايه قبل مكلم عن الباند ده كل اللي عايز اقوله ان الباند ده يا جماعه بجد وهمي وانتوا نفسكوا هتشوفوا ده وهتحكموا عليه من خلال الالبومات اللي هيتم عرضها هنا ....
    طبعا الموضوع هيتناول حجات كتير اوي عن الباندمن شرح للميوزك بتاعتهم ومن بيوجرافي وديسكوجرافي لكل الالبومات الي نزلوها

الجزء الاول

شرح مبسط لطبيعه الميوزك

TENHI في وجهه نظري هو مش مجرد باند هو عباره عن رحله رحله للطبيعه رحله للجمال رحله للموسيقي في شكلها المجرد هتلائي في البوماتهم احساس عمرك محسته قبل كده تناسق وتناغم هائل مابين الدرامز والاكوستيك جيتار والتشيلو مع الصوت الرخيم الهاديء للفوكال في بعض الاغاني وكمان في بعض التراكات اللي هتحس فيها بالطابع الشرقي من استخدام للطبله بشكل خفيق اما عن كلماتهم فهي الكلمات اللي بتعبر عن الطبيعه ومدي جمالها في احيان ومدي غضبها وسخطها عل الانسان في احيان اخري كل ده مع بعض ال Effects اللي بيتم وضعها في Backgrounds لبعض الاغاني وبتستمر رحله TENHI من البوم لالبوم ومن ابداع لابداع ومن مرحله لمرحله وهما كعاده الفرق الاندرجراوند مش مشهورين طبعا ومحدش يعرفهم الا قليلين حتي ان الالبوم الاول ليهم تم انتاجه عل حسابهم الشخصي وده اد ايه بيعبر عن روحهم وعن فكرهم واعتقادهم تجاه الموسيقي والفن الراقي اللي بيقدموا..... واكتر حاجه بتميز الباند ده انهم قبل ميعملو الالبوم بيجمعوا وبيعدوا مع بعض في اماكن الطبيعه المختلفه من بحيرات وغابات وجبال وده في وجهه نظر الباند انه بيعلي من احساسهم في الاغاني اللي بيقدموهاوهما بردو حاولوا في اغانيهم انهم يبعدوا عن طابع ال DOOM الكئيب اللي بيميز الدووم فحاولوا يعرضوا صوره تانيه للناس عن الدووم وانهم يقولوا للناس ان الدووم مش انتحار وكابه وياس من الحياه لا في جانب خفي تاني من الدووم بيعبر عن الجمال والطبيعه والاحساس والامل .... ده كان ملخص بسيط لطبيع الميوزك اللي الباند بيئديها وانا مهما اكلمت مش هعرف اوصلكوا احساسهم لازم تسمعوهم وانتوا هتعرفوا

الجزء الثاني

معلومات عن الباند وبداياته

الباند موطنه الاصلي فنلندا وتم تكوينه سنه 1997 عل يد الفوكال tyko saarikko واللي ساعتها كان عايش حياه بائسه نتيجه حادث اتعرضت له امه فقدت في حياتها وبعد الحادث ده قرر انه يوهب حياته للفن ومستسلمش ليأسه او حزنه وبدات الفكره تكون في دماغه انه يكون باند يعبر بيه عن الجمال والطبيعه وهو كان بيقول بعد كده ان فكره موت والدته كان ليها اكبر الاثر في خروج الباند للنور وانه كان في اغنيه في كل البوم لازم يهديها لوالدته .... المهم بدات خطوات تكوين الباند الفعليه لماTyko قابل الجيتاريست ilkka salminen وعرض عليه فكره تكوين الباند ورحب Ilkka بالفكره جدا واعترها اولي خطوات تحقيق حلمه الطفولي انه يكون في باند وبدءوا الاتنين يدورا عل بقيه الاعضاء للباند بس للاسف معرفوش يجيبوا حد في الفتره ديه والمشكله التانيه اللي قابلتهم رفض شركات الانتاج لانتاج الديمو بتاعهم ورغم كده الحوارات ديه كلها مأثرتش عليهم بل بالعكس زادهم اصرار وعزيمه عل ان الباند يخرج للنور وده بالفعل اللي حصل سنه 1997 مع ظهور اول ديمو ليهم وكان عل حسابهم الشخصي وده كان بعنوان KERTOMUKSIA واللي اضطروا فيه هما الاتنين انهم يقوموا بكل الشغل فيه وكان tyko في الالبوم ده هو الفوكال والجيتاريست وكان ilkkan هو الباز والدرامير وحقق اول ديمو بعض النجاح الملحوظ الامر اللي شجعهم انهم يفكروا في انتاج ديموتاني لكن المره ديه كان من السهل انهم يجيبوا عضو تاني للباند وهو البازيست ilmari issakainen كانت ديه بدايه انتاج الباند وخروجه للنور وزي مشوفته عل الرغم من عدم وجود اعضاء وعل الرغم من عدم وجود شركات انتاج الا ان الباند طلع للنور برغم كل الظروف المعاكسه ديه وده بيثبت اد ايه الناس ديه مؤمنه بلي بيعملوه ومؤمنه بافكارهم ومعتقداتهم والباند فضل يتطور ويكبر لحد موصل للشكل الحالي من 2Member's لحد موصل وبقه شبه اوركسترا كاااااااامل

Current Lineup

ilmari issakainen: guitar, piano, drums, bass, percussions, vocals
    tyko saarikko: vocals, piano, guitar, synth
    ilkka salminen: guitar, vocals, bass, drums
    tuukka tolvanen: vocals
    inka eerola: violin
    jaakko hilppö: backing vocals
    janina lehto: flute
    eleonora lundell: viola
    veera partanen: flute

الجزء الثالث

صور للباند

من اليمين للشمال Tykko saarikko AND Ilkka salminem AND Almari Issakainen

صوره تعبر عن روح ال BAND ومدي ارتباطه بالطبيعه

ده الاستوديو المتنقل بتاعهم اللي بيخدوا معاهم في كل حته تقدر تقول كده عده الشغل

صور مختلفه للباند

الجزء الرابع

الالبومات

1999 KAUAN

DOWNLOAD

Airut:Ciwi 2000
    Ep Album

من هنا على الأي فولدر

VARE 2002

MAAAET 2005

FOLK AESTHETIC 2007

DOWNLAOD PART 3
    -----------------
    لينكات بديله
    على الأي فولدر
    ----
    الجزء الأول

الجزء الثانى

الجزء الثالث

انا كده يا جماعه اكون خلصت الموضوع وياريت يكون عجبكم وكل اللي انا عايز اقوله بس اني تعبت جدا جدا جدا في الموضوع ه تعبت فيه اكتر من موضوع الموسوعه عل الرغم اني هنا بكلم عن باند واحد لان بجد الباند ناااااادر جدا يكفي ان انتوا تعرفوا ان الباند مش موجود عل metal-archives ده لوحده كفايه وعشان كده انا بعتذر عن اي نقص في الموضوع او اي خلل لان بجد تقريبا الباند ملوش حاجه عل النت وبردو حاولت اجيب لينكات غير رابيد شير بس معرفتش فاعذروني في النقطه ديه بس بيني وبينك الباند يستاهل انك تستناه عل الرابيد شير .........وفي النهايه احب اني اشكر صديقي في الدووووم THE FALLEN اللي بجد انا تعبته معايا اوي واتمني ان الباند يعجبكوا في النهايه وفي ملحوظه اخيره ان الجزء التالت من موسوعه الدووم تم تاجيله ليومين كمان لان المفروض كان ينزل امبارح بس طبعا نظرا للاسطوره اللي انا اكلمت عنها في الموضوع ده تم تاجيل الدووم شويه وان شاء الله الجزء التالت يكون موجود في غضون ايام قليله ...........سلاااااااام

الموضوع الأصلي: Tenhi........The Legend Of Sad Natural || الكاتب: El Designer || المصدر: منتديات بانى ستار

كلمات البحث

افلام,افلام عربى,افلام اجنبى,افلام هندى,افلام هندية,افلام كرتون,افلام عربية,افلام مصرية,افلام جديدة,اغاني,العاب,اغاني mp3,اغاني عربية,اغاني شعبيه,اغاني اجنبية,اغاني طرب,اغاني تامر حسني,عمرو دياب , فيديو,فيديو كليب,فيديو كليبات,فيديو رقص,فيديو بنات,مقاطع فيديو,مقاطع فيديو بنات,مقاطع مضحكة,مقاطع بلوتوث,مقاطع اغاني,تعليم لغات,قاموس,قانون,شعر,سلمى حايك,هيفاء وهبى,نانسى عجرم,نور,مهند

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات